nov

The Hours-forfatter bag dyster roman om mænd

BOGANMELDELSE:
Michael Cunningham:
Når Mørket Bryder Frem

Af Ina Frandsen

Det er med stor forventning, jeg åbner denne roman. Cunningham har skrevet The Hours, som jeg ikke har læst, men som var en fantastisk film. Der er ingen tvivl om, at Cunningham er inspireret af litteraturen omkring 1900-tallet, også denne gang.

Hovedpersonen, Peter, er en gift galleriejer med en livslang forelskelse i det skønne eller skønheden. Bogen fremstiller et fint lille studie i en mands midtvejskrise; hvor hans tabte muligheder, længsel efter at have været et andet og skønnere menneske, have haft andre muligheder og været mere deltagende i livet, manifesterer sig i forelskelsen i sin kones yngre bror. Denne forelskelse hvirvler hans liv en tur rundt i (newyorker)manegen.

Peters brændende ønske om at redde dette unge unikum med en fortid på stoffer bliver på flere planer omdrejningspunktet for romanen. Hovedpersonens spekulationer omkring dette kunne have gjort os klogere. Men det gør de bare ikke.

Problemet er, at jeg som læser ikke kan identificere mig med den smerte, Peter har. Og jeg kan ikke befri mig fra den tanke, at Cunningham skøjter elegant rundt på overfladen (i misforståethed overfor sin læsers fordøjelsesevne og i sin store forkærlighed for de gamle store forfattere). Hos f.eks. Henry James eller Virginia Woolf aner man en foruroligende tragedie og uhygge mellem linjerne eller nedenunder fortællingen, men her er der bare sort vand under isen.

Dog er der i slutningen heldigvis nogle overraskelser og en pointe, men Cunninghams fine ry til trods, har jeg lidt svært ved at synes, at romanen er rigtig god. Det er ikke, fordi den ikke er godt skrevet. Den har ingredienser som kunst, kærlighed, sex og causerier om homoseksualitet, alt sammen mine ynglings. Den flyder ubesværet under øjnene af en, bogstav for bogstav.

Og måske er dét problemet. Når mørket bryder frem bevæger sig for let gennem død og forelskelse, misbrug og svigt. Som en roman fra 1800-tallet, hvor censuren har elimineret alle de grimme detaljer, for at læseren ikke skal ruskes for hårdt.

3 af 5

Michael Cunninghams Når Mørket Bryder Frem kan købes her