PROUD! FILMFESTIVAL | LGBTQ-film i Paradis | 30. sep - 7. okt '17

FILMANMELDELSE

7
aug

Mor, som du aldrig har fået hende før

Sidste år fik det danske – i særdeleshed det københavnske – homomiljø en teatralsk bonusmor. Teatergruppen HiLS DiN MOR producerer nyskrevne forestillinger under to dogmer: De skal som udgangspunkt være gratis at overvære, og så må de ikke være heteronormative.

Under Copenhagen Pride 2011 havde Edderkoppekvindens Spind 2 premiere, og siden fulgte den højst populære monolog, Lebbelove. I øjeblikket arbejder mor og hendes hold på højtryk for at genopsætte Lebbelove under den snarlige Copenhagen Pride 2012, samt den nye forestilling Hatecrime, der skal turnere på de danske folkeskoler i efteråret.

Bag mor står en god håndfuld professionelle scenemennesker. Herunder dramatiker Tomas Lagermand Lundme, som gerne besvarer påtrængende spørgsmål om ”mors” gøren og laden.

Hvem er mor?
”Mor er et organ, en platform for seks kunstneres legeplads. Mor er i virkeligheden et rum, vi har etableret, og hun kan være alting og ingenting fra gang til gang.”

Hvad laver mor, når hun arbejder?
”Mor sysler meget! Hun hækler og sylter og laver platter. Men hun arbejder også ude i samfundet, hvor hun skaber bedre vækstbetingelser for andre ved at tale og udstille sig selv. Det hjælper andre til at gå videre efter mødet med mor med en ny styrke i sig selv. Mor klapper andre på skulderen og siger: Du kan godt.”

Hvor sætter mor grænsen?
”Hun er grænseløs, og det håber jeg, hun bliver ved med at være. Hvis hun begynder at sætte regler eller punktummer, er hele idéen med hende død. Hun kan alt, så længe det er moralsk og etisk. Det interessante ved mor er, at hun har en kæmpe ild og passion, der brænder voldsomt – så man kan også brænde nallerne på mor.”

Kommer far nogensinde hjem?
”Nej! Far er heldigvis forsvundet, og det tror jeg, at mor er meget glad for. Far – i det her rum – er faren i bogstavelig forstand. Han kommer med alle de kedelige regler og samfundsnormer, og derfor er han bortvist fra mors rum. Der er fædre nok over det hele, dem behøver vi ikke her.”

Også teater for ikke-teatergængere
HiLS DiN MOR er et teater, men ikke med en fast geografisk placering. Idéerne og forestillingerne flytter sig, og allerede nu tyder truppens arbejde til at have meget forskelligartede udtryk fra stykke til stykke. HiLS DiN MOR er et LGBTQ-orienteret mindset, et kollektivt kunstneralterego, en fuckfinger til besnærende normer i varierende form. Frem for alt er HiLS DiN MOR teater, som vi aldrig har fået det før.

”Forestillingen Lebbelove stråler af mod og engagement, og vi spillede den for et rum fyldt af kvinder, hvoraf mange aldrig gik i teateret. De havde måske haft dårlige oplevelser engang eller aldrig følt, at det talte til netop dem,” fortæller Tomas Lagermand Lundme.

”Det er blandt andet derfor, vi har skabt HiLS DiN MOR. Vi er seks kunstnere, som havde svært ved at genkende os selv i det, der blev spillet på scenerne – det er ikke vores liv, der bliver genspejlet. Alt skabes på en heteronormativ platform, hvor man måske kan have en bifigur med i form af en sjov bøsse, der siger noget karrikkeret, eller en dyke på motorcykel med overskæg og Helly Hansen. Vi vil gerne afspejle livet, som det også er.”

Modigt teater
”Vi” – eller MOR, om man vil – er som sagt en kerne af seks teaterfolk. Ledelsesstrukturen er flad som en 90-årigs røv, og alle bidrager med noget forskelligt. Mangler mor noget, tager hun gerne gæster ind. Truppen tæller groft skitseret to skuespillere, en forfatter, en dramatiker, en producent og en administrator.

”Vi laver alt muligt ved siden af, og det tror jeg, er ret sundt. Det kunne selvfølgelig være dejligt, hvis vi havde råd til at lade HiLS DiN MOR fylde mere, men det er godt, at det er båret af lyst og kærlighed, og vi simpelthen ikke kan lade være,” lyder det fra dramatikeren.

I øjeblikket har han travlt med de første prøver på Hatecrime – en historie, som når helt ud i skolegårdene.

”Det, jeg kæmper for i HiLS DiN MOR, er at vi skal være et modigt teater. Det synes jeg, vi er i den her forestilling, som understreger hvad vi vil. Da jeg selv gik i 7. klasse kan jeg ikke huske, at nogen fortalte mig, at man kunne andet end mand, kvinde, to børn, carport og trampolin i baghaven.”

Lebbelove 2
HiLS DiN MOR er selvfølgelig ikke ude på at prædike eller hverve nye homoer. I folkeskoleregi handler det i høj grad om oplysning og nyt perspektiv. Det samme kan man måske sige om teatrets fremtidige projekter. Tomas Lagermand Lundme løfter lidt af sløret:

”Vi arbejder meget med tro, og hvad det er for en størrelse, også i forhold til den store debat om folkekirken. Vi arbejder også på at lave en Lebbelove 2, og Abelone (Koppel, red.) og jeg arbejder på en ungdomsforestilling om at springe ud. Vi vil også gerne lave et større projekt om at være trans i Danmark.”

Du kan se eller gense Lebbelove på Vela fra i morgen, onsdag og frem til Pridens afslutning.