PROUD! FILMFESTIVAL | LGBTQ-film i Paradis | 30. sep - 7. okt '17

FILMANMELDELSE

15
apr

Medrivende cubansk Brokeback Mountain

FILMANMELDELSE: The Last Match
BFI Flare 2014

Det cubanske kærlighedsdrama, The Last Match (La Partida), føles som en socialrealistisk udgave af Brokeback Mountain hensat til Havanas myldrende slumkvarterer. Den unge Reinier forsøger at balancere et ungdomsliv med mærketøj, fodbold og fester, og samtidig være skaffedyr for sin ligeså unge kone, deres baby og en bedstemor. Arbejdsløsheden er tårnhøj i Cubas hovedstad, så ligesom mange andre i samme situation må han hustle sig igennem tilværelsen med gambling og sexarbejde. Bedstemoren presser på, for at han skal få sin faste, rige kunde, den spanske turist Juan, til at forelske sig i ham så han kan komme med til Spanien og senere hente resten af familien. Men i stedet forelsker Reinier sig modvilligt i fodboldkammeraten, den ustyrligt smukke Yosvani, som også har en pigekæreste, og bor sammen med hende og en ubehagelig, velnæret lånehaj af en svigerfar.

Som med de elskende cowboys i Brokeback Mountain er historiens drivkraft den umulige kærlighed. Umulig fordi samfundet ikke anerkender samkønnede kærlighedsforhold; og umulig fordi homofobien vendes indad. Reinier er ikke bøsse, han sælger bare sex til mænd. Men kærligheden er jo ligeglad, og den bemægtiger sig de to mænds hjerter og begær, som må udleves i hemmelighed for samfundet og familierne. Reinier Díaz (Reinier) og Milton García (Yosvani) gør det umådelig godt som de desperate, elskovssyge baggårdskatte, og deres tiltrækning er en troværdig plotkatalysator.

Med reallyd, actionpacked klipning og skarpe farver, har The Last Match et alvorligt og dokumentarisk udtryk. Det virker godt, for det er alvorlige emner, der behandles; fattigdom, global ulighed og homofobi er hverdagsvilkår alt for mange mennesker, og i det perspektiv, er fri kærlighed en luksus, Reinier ikke har råd til. Det gør ondt at se den unge mand træffe den ene dårlige beslutning efter den anden, og da det endelig ser ud til, at heldet vender, indtræffer en frygtelig tragedie. Filmen er smuk og spændende, men historien bliver for indviklet og stikker til sidst helt af. Det er synd, for det er vigtigt med homo-kærlighedshistorier, som kommenterer på social og global ulighed, uden at ende ulykkeligt.

3af5_web