PROUD! FILMFESTIVAL | LGBTQ-film i Paradis | 30. sep - 7. okt '17

FILMANMELDELSE

1
nov

Det seksualiserende samfund i spil

FILMANMELDELSE: She Monkeys

“Er du bange?” spørger den dominante Cassandra Emma, mens hun kigger hende direkte i øjnene. “Nej”, svarer Emma mens hun stirrer intenst tilbage på Cassandra.

Det er tydeligt, at Cassandra og Emma er tiltrukket af hinanden fra filmens første øjeblik. De er parate til at udfordre hinandens og andres grænser, alt imens de konkurrerer indbyrdes om at blive den bedste på deres fælles sportshold. Det der starter som venskab udvikler sig hurtigt og bliver til et intimt og indforstået spil om kontrol, hvor ingen af pigerne længere er i stand til at styre deres følelser. Men deres gensidige behov for at styre slagets gang skaber en anspændhed, der får det hele til at briste, da det pludselig går op for Emma , hvad der står på spil.

Den svenske instruktør Lisa Aschans debutfilm coming-of-age-dramaet She Monkeys viser konflikten mellem to teenagepiger, slyngeveninderne Emma (Mathilada Paradeiser) og Cassandra (Isabella Lindquist) i et spirende lesbisk kærlighedsdrama. Den vandt fortjent en af hovedpriserne på Göteborg Filmfestival tidligere på året.

Filmens præmis er bygget på omkring, og sætter spørgsmål ved, pigernes trivsel i et materialistiske og seksualiseret moderne samfund. Dette gælder dog ikke kun Emma og Cassandra, men også Emmas lillesøster, den nysgerrige otteårige Sara, som uopfordret udforsker sin måde at være kvindelig på, da hun bliver konfronteret med  samfundets begrænsninger.

Heri ligger det skønne ved filmen; Lige der hvor fortællingen har tendens til at blive for intens, tilbyder Saras åbenhed omkring sin seksualitet et forfriskende og humoristisk pusterum i filmen. Med et smil på læben ser man til, når hun tvinger faren til at købe en tiger-print bikini, danser forførende for drengen Sebastian og leger med barberskum som om hun var en mand.

She monkeys‘ udfoldelse af kvindelig selvstændiggørelse viser Aschans evne til at instruere en fortælling uden, at den bliver udpræget feministisk. Den  understreger endnu engang svenskernes evne til at lave samvittighedsfuld filmkunst.


[product id=”6054″]