PROUD! FILMFESTIVAL | LGBTQ-film i Paradis | 30. sep - 7. okt '17

FILMANMELDELSE

16
feb

Landet hvor lesbiske må bo på gaden

FILMANMELDELSE: Anak anak srikandi
Berlinalen 2012

Idéen til dokumentaren Anak-Anak Srikandi så først dagens lys på en LGBT-workshop i Java, Indonesien. Den tyske dokumentarist, Laura Coppens, organiserede et kollektiv med hovedsageligt førstegangs-filminstruktører, og deraf udsprang de otte forskellige personlige kortfilm, der binder dokumentaren sammen.

Blandt de otte protagonister møder vi den unge muslim, der begynder at stille spørgsmål til Guds eksistens og formålet med religion i det hele taget. Hun indser nemlig, at hun er tiltrukket af andre kvinder. Vi ser også den hjemløse lesbiske, som halvdelen af sit liv har været tvunget til at bo på gaden og oplevet politivold, tortur, voldtægt og daglige ydmygelser. Og den transkønnede dukkefører, der med sine figurer fortæller den indiske myte om prinsessen Srikandi, der skiftede køn for at kunne leve og kæmpe ligeværdigt blandt mænd.

De otte kortfilm flettes fornemt sammen af myten om Srikandi, delvist fortalt af dukkeføreren og delvist som animation, og klipningen er i det hele taget utroligt vellykket. Det efterlader én med et indtryk af, at der blot står én dokumentarist bag hele projektet, og ikke et kollektiv af forskellige skildringer.

Alle stiller de spørgsmål til den styrende heteronormativitet og de stigmatiseringer, den bringer med sig. Hvad gør du, når du i kraft af din seksuelle orientering ikke kan indrette dig under samfundets bestemmelser? “We do what we want to do, but sometimes we do what we have to do” siger en af protagonisterne. Svaret på overlevelse.

Anak-Anak Srikandi er en meget vigtig dokumentar, der åbner op for debat og refleksion, og bør i høj grad indgå som obligatorisk undervisningsmateriale på skoler verden rundt. Den giver nemlig et sjældent indblik i de problemstillinger, lesbiske, biseksuelle og transpersoner i det muslimske Indonesien dagligt må slås med. Problemstillinger, der absolut ikke behøver være ukendte for queers og andre i den vestlige verden. Her hersker heteronormativiteten også, og oldgamle, religiøse forskrifter medtænkes fortsat i politiske beslutninger.

5 af 5