PROUD! FILMFESTIVAL | LGBTQ-film i Paradis | 30. sep - 7. okt '17

FILMANMELDELSE

28
feb

En Stonewall-aktivists barske liv

FILMANMELDELSE: Vito
Berlinalen 2012

Vito er en længe ventet dokumentar om filmkritikeren, forfatteren og LGBT-aktivisten Vito Russo, der i årene efter Stonewall i 1969 blev én af de mest kendte og indflydelsesrige aktivister for bøsser og lesbiske.

Amerikaneren var blandt andet medgrundlægger af GAA (Gay Activist Alliance), GLAAD (Gay & Lesbian Alliance Against Defamation) og senere Act Up, hvor bekæmpelsen af AIDS stod øverst på dagsordenen. I 1981 udgav Vito Russo bogen The Celluloid Closet om repræsentationen af homoseksualitet i film – efter flere års research, hårdt arbejde og utallige af afvisninger fra forlag, der ikke kunne se noget potentiale i den slags studier. Ikke desto mindre blev bogen en megasællert og opfattes i dag som epokegørende.

I dokumentaren får vi et indblik i Vitos opvœkst, familiebaggrund og tidlige aktivistår. Vi følger ham igennem ungdommens hustlerstil – indtil den store kærlighed rammer – demo-opturen i 70’erne, nedturen i 80’erne, hvor bøsserne pludselig falder som fluer, og frem til hans sidste åndedrag i 1990.

Venner, familie og medaktivister bidrager alle med små anekdoter om og fra Vitos liv. Det kan forekomme sært at høre ikke specielt nærtstående berette om forholdet mellem Vito og hans kæreste. Men alle, virkelig alle, har noget at sige.

Det er i den grad berigende at få indsigt i den historisk relevante storaktivisme, Vitos omfattende researcharbejde omkring The Celluloid Closet (vi introduceres til utallige uforglemmlige scener fra gamle film), og alle de vidunderlige klip fra dengang. Eksempelvis den storsmilende Bette Midler, der forsøger at bringe de stridende parter sammen med fællessang, efter Vito har opgivet, under en gay parade i 70’erne.

Når jeg alligevel kun kvitterer med tre udråbstegn, er det på grund af filmens amerikanske sødsuppe-dokustil. Den uendelige kamp for lige rettigheder, for medicin til AIDS-ramte, og for synliggørelsen og afdæmoniseringen af homoseksuelle og transidentiter i film, er rørende og overbevisende nok i sig selv. Derfor er det ærgerligt, at Vito absolut skal overfortælle historien om en allerede spændende personlighed.

3af5_web

[product id=”9953″]