29
okt

En smuk film om alt det grimme

FILMANMELDELSE: Beauty
Originaltitel: Skoonheid
MIX Copenhagen 2012

Lige fra filmens anslag er der skrevet KATASTROFE med store bogstaver bøjet i pink neon i den smukt fortalte film Beauty af den sydafrikanske instruktør Oliver Hermanus. Det er en følelsesmæssig thriller om vigtigheden i at kende sig selv for at kunne være lykkelig.

Francois (fremragende spillet af Deon Lotz) lever et kontrolleret og roligt liv i Bloemfontein, Sydafrika. Han er gift, i midt 40’erne med to døtre og egen blomstrende virksomhed. På overfladen har Francois alt, men han er ulykkelig og lever et dobbeltliv, hvor han i det skjulte dyrker sex med andre gifte mænd. Da han møder Christian ved et bryllup begynder derouten for alvor. Her opstår en passion, der snart bliver til en besættelse, og Francois gør alt for ”tilfældigt” at komme i kontakt med Christian. Alle kneb gælder i jagten på skønheden.

Som en modsætning til Francois’ rasende indre følelsesliv har Oliver Hermanus valgt at lade billedsiden være ekstremt stille og afbalanceret. Der er ikke ét hurtigt klip eller en eneste hurtig kamerabevægelse. Vi følger og betragter Francois i et altid roligt tempo, dvælende ved hverdagsscener som når han gør sig klar ved vasken, ligger i sengen, eller rydder op på sit hotelværelse. Selv da han er på en homobar, til dundrende techno, står kameraet fast på Francois ved baren, observerende. Det er i Francois’ følelsesliv, der er kaos. Modsætningen forstærker fornemmelsen af desperation og afmagt, og man sidder som tilskuer nærmest og ønsker, at noget eksploderer til forløsning.

Smertenspunktet i filmen er sætningen ”Det er vigtigt at kende sig selv” som Francois siger til Christian på en diner. Han mener det brændende, men tragedien er at Francois netop ikke kender sig selv. Han tror fuldt og fast på, at han kan jonglere mellem begge verdner uden at træffe et valg. Uden dette valg vokser hans ensomhed og langsomt bliver hans handlinger stadigt grimmere. Oliver Hermanus leverer en yderst stærk film, som sætter sig fast, og Deon Lotz spiller så godt, at det gør ondt. Beauty er en klog film, som i al sin grimhed er sin egen lille skønhed.

[product id=”6070″]