PROUD! FILMFESTIVAL | LGBT-film i Paradis | 1.-8. oktober '16

FILMANMELDELSE

25
sep

Berlinalen: Hvor verden holder kæft og ser homofilm

Hvert år flokkes tusinder af fagfolk og private fashionistaer til filmfestivalen Berlinalen. Her har Wieland Speck i 30 år udvalgt ikke-heteronormative film til et særskilt program. Afdelingen har vokset sig større og større og i dag er uddelingen af Teddy Awards et af højdepunkterne på den anerkendte festival.

Der er lidt Sean Connery over Wieland Speck, som han sidder og fortæller med hagen hvilende på en knyttet næve. Han taler ud gennem tænderne, har gråt skæg og dramatiske øjne. Wieland øser af et livs erfaring i den europæiske filmindustri, mens vi sidder i hans stue. Den er en del af et bofællesskab og casual uordentlig på den autentiske, artsy måde. For homofilmelskere bliver det ikke meget større.

Den nu 61-årige filmmand har ansvaret for den del af den prestigefyldte filmfestival, Berlinalen, der bærer navnet Panorama. Her præsenterer han og det øvrige hold hvert år 50 spritnye film med LGBTQ-twists for verdenspressen og ikke mindst dens filmkritikere.

Et vigtigt punkt er uddelingen af de internationale Teddy Awards – store, anerkendende nik til film, som i Berlinalens barndom formentligt havde vækket harme snarere end fascination.
 
Fra baglokalekult til tv-show
Berlinalens queer-sektion opstod i 1971, dengang med titlen Info-Schau. Homofilmene blev af de fleste betragtet som et skævt eksperiment i en ellers pæn filmfestival. Wieland Speck og hans mentor Manfred Salzgeber mente det dog meget alvorligt.

I 1986 blev sektionen døbt Panorama og har fortsat markeret sig som festivalens provokerende og stereo-typ-udfordrende del. Wieland Speck har været med siden 1982 og stået i spidsen fra 1992 til nu.
»I løbet af årene er Panorama blevet en succes og noget, resten af festivalen er stolt af. Men det begyndte som et renegade-projekt, og først for fire år siden begyndte vi at få økonomisk støtte af Berlinalen – så det tog over 20 år,« bemærker han.

I dag er både Panorama og resten af filmfestivalen vokset betydeligt. Over 100.000 gæster indløser billet hver eneste februar, international presse og distributører såvel som menige filmelskere. Teddy-uddelingen er rykket fra homomiljøets klubber og kældre til store mainstreamscener med tv-transmission og 2000 siddende publikummer.

»Ærligt talt sidder jeg og tænker: Åh nej, mit barn er blevet til et skide tv-show,« erkender Wieland med et skævt smil.

»Men basalt set har Teddyen opnået det, den skulle: At få alle til for en aften at føle sig normale og velkomne og bygge bro mellem queerfilm og resten af kulturverdenen.«

Læs mere om, hvorfor Wieland synes homofilmfestivaler i nogle tilfælde er vigtigere end Berlinalen i resten af artiklen her